lördag 12 maj 2012

Cirkus Scott 2012: Betyg 3 stjärnor av 5

Idag var vi på Cirkus Scott. Nio år sedan de senast turnerade. Jacob hade längtat hela veckan och vi hade alla tre höga förväntningar. Det var ju ändå den "riktiga" cirkusen. För visst ser man Cirkus Scott som the one?
Det var ett gigantiskt tält de satt upp. Sjukt stort.
Bronett var på topp och man såg hans glädje och hur det kliade i fingrarna att få köra igång. Han verkligen lever för detta.
Cirkusen var dock inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Lite omodern till en början även om den artade sig. Första halvan fram tills trampolinkillarna kändes som gamla Cirkus Scott. Det var bara okej, inget wow. Absolut inte modernifierat. Sedan kom första coola numret och det var killarna på trampolinen. De var häftiga. Coolt hur de "gick" på väggen medan de hoppade och hur synkade de var på mattan. Alla vet väl hur det känns att hamna i otakt när man är fler på en studsmatta :)


Det fanns i stora drag tre nummer som fick bra betyg. Det var trampolinen, elefanterna och huvudnumret med schweizaren på stora hjulet (ingen aning vad numret hette). Det är coolt vad de kan få elefanter att göra. De är rätt charmiga och har nästan glimten i ögat trots att de inte rör en min.


Jag har inga bilder med på "hjulet" då det var svårt att få okej bilder utan blixt när det rörde sig så snabbt. Bjuder på en cool sekvens ur Kung Fu numret istället.


Helhetsbetyget var dock bara 3 stjärnor. Det grundar jag på att det var för många nummer som kändes gamla och omoderna samt att något nummer med breakdance inte ens hörde till cirkusen. Eller jag tycker inte breakdance är cirkus. Men men... (dessutom var det inte breakdance det minsta. Tror skalman bjöd på 2 sekunder break, men annars var det vanlig synkroniserad gruppdans)
Inte värt 320kr per biljett...tyvärr. Okej föreställning, men inte mer. ***

3 kommentarer:

  1. Allt är cirkus man måste bara tro!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Googlade på cirkus scott & hamnade här :). Tänkte gå imorgon men försöker googla fram om man ser bra var man än sitter i tältet. Hur stort va tältet? Ni hade 1:a parkett då förstår jag av priset. Parkett-biljetterna, tror du man ser bra med dem? Förstår om du inte har koll på det, men gör ett försök :).
    Hälsningar,
    Åsa

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa!
    Cirkustältet var riktigt stort. Däremot användes bara halva till föreställningen. Andra halvan användes för försäljning av dricka, popcorn mm samt cirkusaktiviteter för barnen.
    Det stämmer att vi satt på första parkett. Vi hade turen att vinna våra biljetter :)
    Jag tror att man ser ganska bra oavsett var man sitter. Det handlar nog mer om hur nära man vill sitta och från vilket håll du vill se föreställningen. I Karlskrona var föreställningarna inte helt slutsålda vilket gav möjlighet att välja plats lite mer fritt (inget trängsel och ingen hets). Jag tror ni kommer se ganska bra från kanterna om ni väljer de vanliga biljetterna för 190kr. Var där i tid så kan ni försöka ta platser så långt in mot mitten som det går i den sektionen.
    Jag tror ni blir nöjda :)
    /Ingela

    SvaraRadera